Mobilabonnement guide

Mobilabonnement

Du vil gerne have et nyt billigt mobilabonnement, men synes det virker besværligt og ikke er dét værd at skifte. DET ER NEMT AT SKIFTE!

Når du har fundet det mobilabonnement, som du gerne vil have, sender dit nye telefonselskab et nyt simkort ud til din folkeregisteradresse. Ønsker du at beholde dit nuværende nummer, så skal du oplyse dit simkort nummer. Dette nummer er et 19 eller 20 cifre, som står på forsiden af simkortet. Flytter du dit nuværende nummer opsiges dit mobilabonnement automatisk ved dit nuværende telefonselskab.

Skal du have et nyt nummer er det vigtigt at du får opsagt dit abonnement ved dit nuværende telefonselskab.

Lige meget hvilken metode du vælger at benytte dig af har du op til 30 dages opsigelse på dit mobilabonnement. Tjek din ordre bekræftelse eller log ind på din selvbetjeningsside og se hvor lang opsigelse du har.

Når du har modtaget dit nye simkort med posten, står der i det medfølgende brev hvornår du skal sætte det i også er du nu i gang med at bruge dit nye mobilabonnement.

Hvad er vejen til det bedste og billigste mobilabonnement?

De vigtigste elementer i at finde et nyt mobilabonnement er at finde ud af hvad dit forbrug er. Det kan du tjekke på din nuværende udbyders selvbetjeningsside. Når du finder ud af hvor meget dit forbrug er, så ved du hvad din løsning skal indeholde og derfor kan du finde det billigste mobilabonnement.

Det næste du bør tjekke er hvor god dækning der er hvor du bor og steder du opholder dig meget. Har du fundet et abonnement, som passer lige præcis til dig, så gå ind på telefonselskabets hjemmeside og finde dækningskortet.

Er der overhovedet nogen grund til at skifte?

Som en tommelfingerregel bør du tjekke op på dit mobilabonnement hver 3 måned, da udviklingen i priser og nye tiltage indenfor mobiltelefon markedet går så hurtigt.v

De fleste udbydere benytter sig af 0 mdr. Binding, så det er bare at finde den billigste pris så ofte, som muligt. Du kan tjekke priserne på mobilabonnementer i starten af denne side.

Får jeg ekstra tjenester med i mit mobilabonnement?

Det nye indenfor mobilabonnementer er, at jer forbrugere får nogle ekstra ting med oveni handlen.

De fleste udbydere(TDC, Telia, Yousee, Telmore mv.) giver en musiktjeneste med, men det er vigtigt at du gør op med dig selv om du har brug for en tjeneste der virkelig spiller. Spotify og Wimp er klart at foretrække når du skal lytte til musik, både i forhold til antal numre, men også kvalitet.

Ud over dette kan man også få filmtjenester med i sin mobilabonnementer. HBO, Viaplay mv. Er en række af de tjenester i kan få ved de forskellige udbydere.

Læsetjenester er også blevet en af de ting, som i med fordel kan drage fordel af, hvis i har små børn i familien, som kan lide at få læst historier op. En af disse tjenester hedder mofibo, hvor man bl.a. kan læse, så mange bøger, som man vil. Alt dette er inkluderet i dit mobilabonnement.

Selskaber såsom TDC og Telenor giver dig lagerplads i skyen, hvilket for dig, som aldrig har hørt om dette gør det muligt at gemme alle dine billeder, filer mv. på en ekstern harddisk, som er lokaliseret ved udbyderen af disse services.

Familie rabatter – Kan det betale sig?

Svaret er: Måske kan det betale sig. Det viser sig, at langt de fleste forbrugere af mobiltelefoner ikke spare penge ved at få lavet familierabatter, da familierabatterne kun giver rabat på de største mobilabonnementer ved udbyderen.

Det betyder altså at det kun er hvis du har et stort forbrug i hele familien at det kan betale sig af lave familierabat. Har du ikke styr på hvor stort forbrug du har, så gå ind og tjek det på din selvbetjeningsside hos din nuværende udbyder. Når du har fundet ud af det, så kan du tjekke om det kan betale sig at lave en familierabat ordning på dine mobilabonnementer.

Du kan med fordel gøre brug af både at samle både bredbåd, tv og mobilabonnementer. Tjek priserne ud på Bredbånd + TV Pakker og se om du kan spare nogle penge eller få en bedre løsning.

Kommer du til at bruge mere taletid eller data end du har i dit mobilabonnement?

Er du så uheldig at opbruge dit taletid på din mobiltelefon, får du en sms om at dit forbrug er overskredet. Du kan enten lade være med at tale mere, eller tilkøbe mere taletid.

Hvis du overskrider dit data forbrug på dig mobilabonnement, så går du hos de fleste telefonselskaber bare ned i hastighed men får ikke nogen ekstra regning. Har du behov for hurtigere hastighed kan du altid tilkøbe ekstra data.

Er der forskel på simkort?

Der er tre former for simkort. De fleste telefonselskaber sender et multi-simkort med, hvor du kan klikke den størrelse simkort ud, som du skal bruge.

Du kan tage dit simkort ud på din nuværende telefon og se om du har et Alm. Simkort, mikro simkort eller nano simkort.

Er det nødvendigt at købe ny mobil når jeg skal skifte mobilabonnement?

Nej du kan altid skifte mobilabonnement når du har lyst. Dog hvis du skal have en ny mobiltelefon, får du ofte ekstra rabat.

Hvorfor er der 6 måneders binding på nogle mobilabonnementer?

Større rabat, da firmaet er sikret indtjening

Skal jeg snart har ny mobiltelefon?

Hvis du skal skifte mobiltelefon inden længe, da den er ved at være gammel og langsom, vil vi ikke anbefale dig at du benytter dig af 6 måneders binding

Jeg vil hele tiden se efter den bedste pris

Her skal du ikke benytte dig af 6 måneders binding 😉

Hvor meget data har jeg brug for i mit abonnement?

I nedestående tabel er der gjort op på hvor meget de mest anvendte tjenester i Danmark benytter:

  • Webside Data i KB Data i MB
  • Ekstra Bladets forside 3789 KB 3,7 MB
  • m.ekstrabladet.dk 1331 KB 1,3 MB
  • DMIs forside 235-450 KB 0,23-0,44 MB
  • DRs forside 1024 KB 1 MB
  • TV2s forside 3072 KB 3 MB
  • Billetnets forside 2867 KB 2,8 MB
  • Post Data i KB Data i MB
  • Læs almindelig e-mail 3 – 20 KB 0,02 MB
  • Læs e-mail og vedhæftet fil 400 KB 0,39 MB
  • Musik/Video/Spil Data i KB Data i MB
  • Streaming af musik i et minut (Radiokvalitet) 500 KB 0,5 MB
  • Streaming af video i et minut 2048-5120 KB 2 – 5 MB
  • Download et spil 4096 KB 4 MB
  • Apps Data i KB Data i MB
  • Download en app 4096 KB 4 MB
  • Billeder Data i KB Data i MB
  • Upload/download af hi-res digitalt foto 1024 KB 1MB
  • En opdatering på Facebook med billede 500 KB 0,49 MB
  • Opdatering af programmer/widgets Data i KB Data i MB
  • Maps 150 KB 0,15 MB
  • Vejret 4 KB 0,01 MB
  • Facebook 28 KB 0,02 MB

Vil du spare endnu flere penge hver måned?

Så skift dit mobile bredbånd eller dit 10 mbit20mbit30mbit eller 50mbit bredbånd. Hvis du har en lille tv pakkemellem tv pakke eller en stor tv pakke er der også rigtig mange penge at spare hver måned.

Mobilabonnement guide

Det mest stillede spørgsmål: Er det nemt at skifte mobilabonnement?

Svaret er JA – det er i 2017 blevet utroligt nemt at skifte mobilabonnement.

Når du har valgt et abonnement og vil købe det på udbyderens hjemmeside, så sker overførsel af dit nuværende nummer automatisk og systemet opsiger også dit nuværende abonnement.

Har du problemer eller spørgsmål til oprettelse af nyt abonnement er du altid velkommen til at kontakte os på MAIL, hvorved du vedlægger kontaktoplysninger, såsom navn og nummer. Så kontakter vi dig hurtigst muligt!

Det vigtigste når du vælger mobilabonnement er, at finde ud af hvad forbrug du har og hvilke krav du har til dit teleselskab:

Dit forbrug:

Du kan gå ind på din nuværende teleudbyders side og tjekke hvor meget du har brugt de sidste 3-4 måneder.

Har du ikke adgang til dit tidligere forbrug, kan du tænke over hvor meget du taler – tag din daglige tale og gange det med 20, så har du dit ca. forbrug.
– Er du på Facebook hverdag i ca. 2-4 timer skal du bruge 2-4 GB data.
– Ser du film på Netflix, Youtube, Viaplay osv. hver dag eller næsten hver dag, skal du bruge over 15 GB data.

Lad os antage at du har brugt 5 timers tale, 3 GB data og skrevet nogle sms’er. I langt de fleste mobilabonnementspakker er der fri SMS og MMS.

Nu skal du holde tungen lige i munden og tjekke hvordan dit nuværende abonnement ser ud. Langt de fleste danskere har ikke et en løsning på deres mobiltelefon, som passer til deres behov.

Passer dit abonnement til dit forbrug?
Hvis ja – SUPER FEDT – MEN hvad ligger prisen på? Du kan bruge vores prissammenligningsværktøj af mobilabonnementer ved at trykke HER!

Hvis nej – så er det bare at sige: ”1, 2, 3 START søgning på et billigere abonnement. Tjek priser på mobilabonnmenter HER!

Dækning:

Der findes tre typer af netværk: 2G, 3G og 4G/LTE

2G: Dette bruges til at lave opkald med og sende SMS og MMS
3G: Dette er internet/data hvor du får en hastighed på op til 20 mbit/s.
4G: Dette er den nyeste form indenfor netværk hvor du ved nogle teleudbydere kan få op til 71 mbit/s – hvilket er langt mere end den normale danske familie har på deres bredbånd derhjemme.

Der er tre typer mobilbrugere:
– Den første type bruger kun sin mobil til at ringe og skrive fra
Ved dette tilfælde vil det være klogeste af finde et abonnement med meget mest tale og færrest data – Dækning vil være OK lige meget hvilket selskab der benyttes
– Den anden type bruger sin mobil på Facebook, Netbank og andre lignende sider.
Ved dette tilfælde vil bør forbrugeren gå op i hvilket netværk der benyttes. Et minimums krav er 3G netværk.
– Den tredje type, er storforbrugeren af musik og filmtjenester, såsom Netflix, Spotify, Cmore osv.
Ved dette tilfælde skal forbrugeren være stærk opmærksom på at 3G netværket er stærkt hvor de bor, og der skal helst være 4G.

TJEK HVORDAN DÆKNINGEN ER VED DIG PÅ FØLGENDE DÆKNINGSKORT:

Oversigt over dækningskort:

TDC – Yousee og Telmore benytter samme netværk
http://daekning.tdc.dk/4g_daekning.html

3 Mobil – Oister benytter samme netværk
https://www.3.dk/abonnementer/dakning/

Telenor – BiBob og CBB Mobil benytter samme netværk
http://www.telenor.dk/privat/kundeservice/kundeservice/mobil/daekning/

Telia – Callme benytter samme netværk
http://telia.dk/mobil/kundeservice/daekning

Det er vigtigt for mig at jeg får musiktjenester eller filmtjenester med!

Det er selvfølgelig et dejligt plus når man får et par ekstra ting oven i handlen, såsom Spotify, Cmore, Wimp, HBO osv. osv. – men dette betyder også at dit abonnement bliver væsentligt dyrere, end hvis det bare var et standard mobilabonnement.

Det er derfor vigtigt du gør op med dig selv, om du virkelig har brug for disse tjenester. Hvis du ikke har. så vil det være det samme, at stå og kaste 100 kr. sedler ud af vinduet hvergang du får din løn seddel. Er dit forbrug meget lille har de fleste online tjenester en gratis version, som kan benyttes – Eneste minus kan dog være at der er færre funktioner og evt. reklamer.

Hvordan kan Prissamleren.dk hjælpe mig med at finde det optimale abonnement?

Prissamleren.dk hjælper dig med at danne dig et overblik over hvilke mobilabonnementer der er billigst, samt igennem vores udarbejdede guides forklarer og vejleder dig til at gøre det klogeste køb, så du får mest for dine penge.

Hvordan fungere hele processen når jeg har købt? og får jeg mit gamle nummer med over til det nye selskab?

Når du vælger at købe mobilabonnement ved at andet selskab end det du har idag, så skal indtaste alle dine oplysninger om dig selv ligesom ved et andet normalt køb på en webshop. Det andet du skal have klar er dit simkort nummer, som du finder ved at gå tage dit simkort ud af din telefon. Dit nummer starter med 8945 og er i alt 19 eller 20 cifre. Dog kan der på nogle af mikro simkortene være 16 cifre hvor det første tal er 0.

Hvis du har en Iphone eller Nokia telefon kan du gå direkte ind i dine indstillinger, under GENERELT også ind under OM også nede i bunden står der ICCID(Simkort nummeret er det samme, som ICCID nummeret)

Har du andre Android telefoner kan du hente en App, som hedder SIMCARD og herigennem kan du finde SERIAL NUMBER, hvilket er det samme som dit Simkort nummer.

Simkort nummeret bliver brugt til at overføre dit gamle nummer til det nye mobil selskab.

Hvad sker der hvis jeg overskrider mit forbrug?

Der er nogle forskellige ting der kan ske hvis du overskrider dit forbrug:

1. Du får afbrudt din forbindelse og har derfor ikke mulighed for at benytte din mobil.

2. Hvis du ikke har sat begrænsning på, så tilkøbes flere GB/data og derfor blive meget dyrt

3. Du bliver nedsat i hastighed, men kommer ikke til at betale mere – du har i princippet ubegrænset data.

Skriv en kommentar